fredag den 16. november 2012

Roman: "Døde piger lyver ikke" - "13 reasons why"

I sommers læste jeg en bog der hedder "Døde piger lyver ikke", eller på engelsk "Thirteen reasons why". Jeg havde set den ved bøgerne i Bilka nogle gange uden at købe den, men da jeg så stod og kiggede på den fjerde gang, ja - så røg den ned i indkøbskurven. 

Og heldigvis for det, for det var faktisk en rigtig god bog. Indholdsmæssigt var den hverken kompliceret eller dødsensspændende, men der var noget over det stilistiske der gjorde den interessant. Der er nemlig en båndet beretning fra en nu død pige om, hvorfor hun begik selvmord - og der er hele 13 grunde til dette...

Det var dog først da vi fik en opgave for i dansk på seminariet, at jeg lagde hovedet (næsten) helt i blød for at komme lidt mere i dybde med bogen. Jeg fik nemlig til opgave at præsentere en roman skrevet efter 2005, der egner sig til undervisning i udskolingen. Og her passede "Døde piger lyver ikke" jo perfekt ind.

Jeg har lavet en præsentation af materialet i Prezi. Du kan se den her, eller kigge i de slides jeg har lagt ind herunder.

Min forside er en masse piger med dybe tanker, forsøg på selvmord og vellykket selvmord.
Alt sammen noget der karakteriserer Hannah Baker. 


Jeg har valgt at vise den originale forside med den engelske titel, 
da jeg synes at den bedre skildre indholdet i bogen med de 13 grunde.

Her blot lidt info vedrørende bogen.


Her en illustration af de 13 grunde der bidrager til Hannas beslutning om selvmord.
Cirklerne er størst i midten af kæden, da det er her Hanna er mest presset.
Presset foretager sig på sin vis afslutningsvis, 
da Hannah har taget sin beslutning mere eller mindre,
og isolerer sig  

Her illustreres de stilistiske virkemidler Jay Ashton har gjort brug af.
Den gode gammeldags walkman, som Clay bruger til at lytte til de indspillede bånd fra Hannah.
Derudover er der et kort, som Clay følger, hvor Hannah har været,
i de forskellige situationer hun beretter om. 

Her har kort skrevet om hvad der er godt ved bogen og hvem den primært henvender sig til.
Den må efter min mening ikke bruges før 8. klasse, da det er nogle ret tunge oplevelser Hannah har.
Derudover er der også noget seksuelle beskrivelser, som jeg vil vente med at lade eleverne læse indtil tidligst 8. klasse.  

Bogen henvender sig til begge køn, da Clay også fylder meget i historien.
Han er forelsket i Hannah og har en masse følelser han ikke tør stå frem med. 

Der er masser af emner at tage fat i, herover er der blot nævnt nogle eksempler.

Bogen har taget så mange med storm at der er lavet en hjemmeside for den.
Se den her

For at sætte bogen lidt imod sig selv, så er det kritiske ved den, 
at den er meget subjektiv og primært set fra Hannahs synsvinkel. 
Enkelte gange hører man Clay sige: "Jamen det var jo ikke sådan det var, Hannah..."

Derudover er det til tider forvirrende og trættende, at historien kører rundt mellem monolog fra Hannah, indre tanker hos Clay, dialoger mellem Clay og andre, og symbolerne for "play", "pause, "stop".

På den anden side er det også det der virker for historien, og på denne måde gør bogen unik, 
da det skaber en helt anderledes atmosfære for fortællingen.

Det sidste slide jeg har er en fanposter der viser en filmplakat af filmatiseringen af bogen.
Der er endnu ingen film, men der har været rygter om en sådan Hollywood.

Dog er rygterne næsten 2 år gamle, så hvor langt man er nået med projektet 
- om det overhovedet er startet, eller om det er droppet, ja det ved jeg faktisk ikke.
Du kan læse lidt mere om det her

Sidst men ikke mindst så er bogen også på Google books her.

2 kommentarer:

  1. Det var et supergodt indslag du lavede om denne roman. Vildt at der findes så meget "sidemateriale" til romanen. Du solgte den rigtigt godt, ja jeg overvejer helt at læse den, selvom det måske er en tøsebog!!! Du laver bare de fedeste Prezier:-)

    SvarSlet
  2. Uha det lyder godt Johnny! Læs den endelig! :) Som sagt kan den blive kedelig, men jeg tror at den er rigtig god til teenagerne, og netop derfor er der også udfærdiget så meget materiale på nettet til det. Den er jo fra 2007, og siden bruges stadig aktivt i dag, 5 år efter. Og tak mht Prezien - jeg er glad for at de har lavet layoutet på hjemmesiden om, jeg synes at det er nemmere at finde u daf nu, selvom det lige skal læres ;)

    SvarSlet