søndag den 17. marts 2013

Lav et undervisningsforløb: Coraline


Sidste år i dansk fik vi en opsamlende opgave på forløbet literacy. Jeg har allerede blogget om Coraline her, men nu får du også dette med :)

Her er de punkter der var krævet af os, og nedenunder kan du se skærmdump fra den hjemmeside min gruppe kreerede til forløbet:

  • Lav et undervisningsforløb på 3-6 uger om læsning og skriftsprog på mellemtrinnet. Husk at oplyse klassetrinnet.
  • Lav en kort beskrivelse af klassen: hvor mange elever? 
  • Har nogle særlige forudsætninger (ressourcestærke) eller særlige behov (ekstra opmærksom/støtte)? 
  • Hvordan er deres generelle faglige niveau og hvordan er deres læse/skrivefærdigheder? Brug jeres erfaringer fra praktikken. 
  • Er der nogle særlige udfordringer eller medvindsfaktorer i klassen som I skal være opmærksomme på eller kan drage nytte af?
  • Beskriv rammerne for undervisningen, hvilke lokaliteter har I rådighed over (klasselokale, udearealer, ekskursionsmuligheder, fællesarealer osv. )
  • Sæt faglige mål (trinmålene og begrund alle de valgte mål); husk at der kan være en del fordele ved at tage færre, men præcise mål med! Brug: http://www.uvm.dk/Service/Publikationer/Publikationer/Folkeskolen/2009/Faelles-Maal-2009-Dansk
  • Beskriv hvilke it-midler I vil inddrage, begrund hvorfor. OBS! I arbejder i en af Danmarks rigeste kommuner!
  • Beskriv og begrund 1-2 undervisningsmaterialer I vil inddrage. I beskrivelsen er det tilstrækkeligt at vise et billede og lave en kortere beskrivelse af materialets syn på sprog og læring. Brug i stedet pladsen på at gå i dybden med konkrete opgaver fra materialet.
  • Brug jeres teoretiske viden om elevers læse- og skriveindlæring, læsestrategier og motivation for at skrive og læse. Sæt jeres teoretiske kilder på i parentes efter aktiviteten eller udsagnet eller som kilde.















1 kommentar: