onsdag den 26. september 2012

Essay af Camilla Jensen


En lille opgave i at skrive essay:
Skriv (individuelt) et lille essay med refleksioner over skrivepædagogik. Bemærk: Dette er ikke en ”akademisk læreruddannelsesopgave”, men en øvelse i den specifikke genre essayet (hvor man er personlig, ikke normalt bruger noter osv.).

Formalia
  • Omfang 1-2 sider. 
  • Skrives individuelt.

Mål
  • Essay er en yndet genre i udskolingen, fx i FSA i skriftlig fremstilling, og med denne øvelse trænes ens egne evner som essayist – hvilket ruster en til det fremtidige arbejde med denne genre over for eleverne. 
  • Herudover udvikles generelle færdigheder i skriftlig fremstilling og i at bruge og se mulighederne i web 2.0-teknologier til skriveundervisning. 

Vejledning
  • Læs s. 146-151 i Skriftens veje om essayskrivning – det er en meget nyttig gennemgang. 
  • Nederst s. 150 er der nærmest en bageopskrift på essayskrivning. 

Vurdering
  • Teksten skal leve op til genrekriterierne for et essay (se Skriftens veje s. 148).
  • Teksten skal (helst) være (næsten) uden sprogfejl. Se Skriftens veje s. 156-157 for en nyttig liste over fejltyper som din computers stavekontrol ikke fanger.

Og her kommer mit essay så:

 - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 


Hvordan skrives bedst??
Af Camilla Jensen

Der var en gang hvor jeg gik i skole. I folkeskole for at være helt præcis. Jeg lærte en masse, og selvom halvdelen af det med tiden er glemt, så er den anden et eller andet sted bevaret. Noget jeg lærte, og noget som jeg kunne lide, var at skrive stil. Måske hænger det sammen med, at jeg altid godt har kunne lide at snakke, og her mener jeg ikke at tale – nej, men at snakke. For jeg kan snakke dagen lang, ugen lang, måneden lang, året lang. Jeg har egentlig aldrig fundet ud af hvorfor det er sådan, men jeg trøster mig med, at min familie er ligesådan. Da jeg stadig boede hjemme, kunne vi somme tider sidde to-tre timer ved middagsbordet, efter at middagsmaden var fortæret. Og så snakkede vi om hvordan det gik i skolen, hvordan det gik til håndbold, hvad min mor og far lavede på arbejdet, hvad der skete i Danmark, i andre lande, osv. Vi snakkede, snakkede og snakkede, lige indtil vi gik i seng.

På den måde har jeg det sådan, at man altid har et eller andet på sindet. Der er altid noget man kan snakke om – og kan man snakke om det, så kan man helt sikkert også skrive om det! Set tilbage til tiden i folkeskolen, så var mine stilopgaver i 4. klasse ikke perfekte, selvom jeg hver gang stilede efter, at der ingen røde streger skulle være når jeg fik dem retur. Men det var der altså! Og det kan måske lyde underligt for nogen, men det gjorde mig ikke det store. For næste gang ville jeg have færre, nu kunne jeg jo se, hvor jeg havde lavet fejl, og hvordan de blev rettet. Det var i hvert fald målet, og konkurrencen ”mod mig selv” underholdte og motiverede mig.

Du kan måske nu regne ud, at jeg dengang ikke havde det store imod den traditionelle skrivepædagogik, altså den klassiske danske stil. Der blev stillet nogle krav til emne og længde af stilen, og det virkede for mig fornuftigt og ligetil. Men spørger du mig i dag, så er jeg ikke den store fan af den traditionelle skrivepædagogik. Det er en meget deduktiv og dermed på forhånd fastlagt form for skrivepædagogik, hvor der mangler kontekst og kommunikationssituation. Du bliver stillet et emne, og ud fra det skal du skrive. Bare skrive. Hmm, der mangler da lidt – gør der ikke?

Det mente den procesorienterede skrivepædagogik i hvert fald, som er et opgør med den traditionelle skrivepædagogik og hermed den traditionelle danske stil.  I stedet for at være så fastlås og deduktiv fra start af, så lægger denne skrivepædagogik op til mere induktive rammer, altså det at eleverne selv skal forme deres tekster med personlige udtryk, især i essays, ligesom denne du læser lige i dette øjeblik. Men det er vel både godt og skridt at rammerne er så vide. For – lidt deduktivitet, hvis der da var noget der hed det, gør da heller ikke noget?

Og det er så her, vi rammer genrepædagogikken! For det er nemlig en blanding af deduktiv og induktiv undervisning. På den ene side står læreren og siger til eleverne ”Gør det!”, og på den anden side får eleverne selv lov til at udforme nogle opgaver fra bunden af. The Teaching Learning Cycle og konstruktivisme er begreber, man meget vel kan blive bekendt med under denne genre, og navne som Piaget og Vygotsky  dukker da også op. Her er der nemlig plads til, at ”eleverne bliver til”, i den konstruktion de er i – passivt som aktivt.

Nu ved du hvad de tre genre indenfor skrivepædagogikken er – eller du har i hvert fald en idé om det, for en alt for detaljeret beskrivelse af disse vil fylde flere sider, og jeg har kun 1-2 – så du må nøjes med ovenstående beskrivelse.

Men hvilken er så i virkeligheden den bedste? For der må naturligvis være en sådan, nu hvor jeg har opstillet tre forskellige former for skrivepædagogik… Eller er der det? For – i bund og grund handler det vel bare om at elever skal lære at skrive, om det er på den ene eller anden måde. For 200 år siden var der hverken noget der hed traditionel skrivepædagogik, procesorienteret skrivepædagogik eller genrepædagogik – men alligevel, på mirakuløs vis – så lærte eleverne at skrive, ligesom de gjorde for 50 og 100 år siden. Og selvom det primært har været den traditionelle skrivepædagogik der har været i brug, så har Danmark mange forskellige typer skrifter bag sig, alt fra snorelige forfatninger, stive  salmer og punktlige avisartikler til magiske eventyr, rytmiske sange og smuk poesi.

Så hvad er det med den skrivepædagogik – er den overhovedet nødvendig? Vi kunne før uden, så hvorfor ikke nu? Svaret er – for mig at se – enkelt: Fordi vi kan. Fordi vi kan vælge at variere vores undervisning ud fra forskellige former for pædagogikker, og når vi kan det, hvorfor skulle vi så lade være? Desuden ved vi i dag langt bedre, end hvad man gjorde for 200 år siden (det mener vi da i hvert fald selv, vel at bemærke). Og så kan vi fordi det er langt mere motiverende at modtage undervisning, der både er deduktiv og induktiv, frem for kun det ene af de to. Ren deduktiv undervisning har en tendens til at slukke en elevs motivation rekordhurtigt, mens ren induktiv undervisning kan være for løst for eleverne til at håndtere. En blanding af de to – se det er magi i skrivepædagogikken, både for læreren, der kan veksle mellem sine arbejdsformer, og for eleverne der ikke skal tæskes igennem den samme vise dag efter dag.

Som Dorte Østergreen-Olsen har skrevet det: ”At skrive handler om at få den delvis nonverbale, følte mening til at blive et stykke eksplicit skriftsprog” – jeg tror på, at hvis man vil fremme dette, så gør vi det bedst med genrepædagogikken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar