torsdag den 13. september 2012

Læsbarhedsanalyse: Emmely M

Så er vi i gang med endnu en analyse, denne gang af læsbarheden af en billedroman: Emmely M. Kort sagt handler denne historie om en pige der får en porcelænsdukke. Dukken er "levende", og det ender med at Emmely langsomt bliver forvandlet til en dukke, og dukken bliver forvandlet til en pige. Altså - de bytter plads, og den rigtige Emmely M ender i det mørke skab. Hvis du vil læse mere kan du gøre det her: Anmeldelse af Emmely M

Billedromanen er rettet til 9-12 årige, men kan selvfølgelig også læses for børn udenfor den aldersgruppe. Jeg har tidligere skrevet om graphic novel, og der er jo en lighed mellem den genre og billederomanne. 

De forskellige læsbarhedsanalyseniveauer:

1. Leksikalske (ord- og begrebsforråd)
  • det gør det lettere at læse en tekst hvis der:
    • ikke er for mange lange sjælne ord og udtryk
    • ikke er ord brugt i en sjælden eller overørt betydning


2. Syntaktiske (sætningsniveauet)
  • En tekst er lettere at læse, hvis
    • sætningsbygningen er enkel
    • sætningerne ikke er for lange


3. Semantiske (betydningsniveau)
  • Her er der to underniveauer, makro og mikro, der skal danne en rød tråd:
    • Makroniveau:
      • Struktureret
      • Kronologisk
  • Mikroniveau: 
    • Signalord

Her er et udpluk af billederne fra Emmely M. 
Overgangen fra menneske til porcelænsdukke er rigtig flot illustreret,
f.eks. da Emmelys ansigt er ved at krakelere på billede 2.

For lige at redegøre for mine beskedent beskrevne punkter, så er læsbarhedsanalysen kort fortalt - Giver teksten mening i den kontekst den er i? Altså - når vi f.eks. læser en fagtekst om elektricitet, så ville det ikke give meget mening for konteksten, hvis der pludselig dukkede et udsnit fra Emmely M op.

Emmely M som læsbar tekst:
For det første er der forståelige ord og god sammenhæng i teksten. Der er enkelte ord der måske vil være nye for eleverne i 9-12 årsalderen, som f.eks: Adfærd og plamage, men det er samtidig en fordel, da de herved kan få et bredere ordforråd. Billedesproget og kronologien bidrager til en godt sammenhæng, og historien flyder roligt derudaf. 

Dernæst er sætningerne enkle, som f.eks. "Jeg kan hjælpe dig med at få en rolig barndom," sagde dukken. "Men det kræver at du ændrer adfærd i en periode, der er lang nok til, at de voksne tror, du har ændret dig for altid." "Det lyder svært," sukkede Emmely M.
Det er ikke de lange, komplekse og indviklede sætninger der at spore, det er hverdagssætninger og der dukke endda lyde på i teksten, som f.eks. "KLIK-KLIK" når porcelænsdukken går rundt.

Til sidst kommer vi til betydningsniveauet. Historien giver god mening og har en rød tråd i overgangen fra Emmelys M forvandling fra menneske til dukke. Det er ikke sådan at hun pludselig vågner en morgen og er en dukke. Vi får forud for forvandlingen en idé om at det er ved at ske og hvordan det sker. 

Her til sidst vil jeg gerne komme med et lille fif, inde på Dansklærerforeningens hjemmeside kan læse en masse billederomaner online, herunder Emmely M, det er super nemt og der er rigtig mange gode bøger :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar