torsdag den 13. september 2012

Vurdering, evaluering og vejledning

Noget jeg syntes var svært at finde frem til på mit første år som danskstuderende var, hvordan man skal vurdere, evaluere og vejlede når det kommer til elevernes skriftlige arbejde. 

Først lige et citat jeg syntes rammer definitionen af evaluering godt:

"En sandhed, man opdager med ens egne øjne, om end den er ufuldkommen, er det samme værd som ti sandheder, man får fra andre - for foruden at øge ens erkendelse har den også øget ens evne til at se."
Fritjof Nansen, opdagelsesrejsende

Altså skal målet med evaluering gerne være, at den der bliver evalueret - selv kan opnå indsigt i evalueringen. På den måde har det den største effekt, og des mere den evaluerede selv kan se meningen med evalueringen, des mere vil den evaluerede tage evalueringen til sig. 

I dag i danskundervisningen på seminariet har vi haft meget fokus på evalueringsarbejdet. Vi har arbejdet med tre former:
  • Coaching 
  • Respons
  • Vurdering

Personligt kan jeg godt mærke at jeg bliver lidt udfordret af coaching metoden, da denne følger disse principper: 
  • Coachens vigtigste rolle er at lytte
  • Coachens næstvigtigste rolle er at spørge
  • Coachen skal finde noget at rose
  • Fokuser på tekstens vækstpunkter: dér, hvor potentialet ligger
  • Fokuser på få udvalgte problemer, men ikke alle
  • Sørg for at skribenten får svar eller anvisninger på sine spørgsmål
  • Coachens opgave er at få skribentens tekst til at lykkes
  • Tal om tingene fra skrivendes synspunkt
  • Tal om tingene fra læserens synspunkt
  • Undgå at være smagsdommer: tekster kan fungere på et utal af måder, ikke kun på din

Der er nogle gode elementer i coachingen, bl.a. punkterne med at lytte og spørge, for som regel ligger der nogle bevæggrunde for det eleverne skriver og gør, og på denne måde bliver man jo klogere på elevens værk, og kan derfor også bedre vejlede.

Man må i coachingen ikke fokuserer for meget på de fejl der er at finde, hvilket jeg syntes er en god ting, da eleven forhåbentligt så ikke bliver bombarderet af korrektioner og røde streger.  

Jeg tror helt sikkert at coaching metoden kræver øvelse, man får nemt en tendens til at rette og fokusere på fejl som det umiddelbare, men det er jo ikke det der er pointen her. Jeg tror jeg vil prøve den af i min praktik hvis det passer i den kontekst jeg skal arbejde med til den tid. 

Der blev jo også brugt lidt tid på respons, og her er principperne for dette: 


  • Begynd med det positive og overordnede
  • Vær konkret
  • Giv få, men overskuelige råd
  • Formuler din kritik som spørgsmål
  • Lad skribenten komme til orde
  • Diskuter alternative læsningsforslag
  • Peg på formelle fejl, som nemt kan rettes
  • Lav overskuelige tidsfrister for revision


Det var ikke den øvelse vi brugte tid på, men pincipperne giver vist meget godt sig selv :) 





1 kommentar:

  1. Du har fuldstændig ret. Det var lidt svært at få coaching til at dreje sig om andet en "respons". Jeg tror det bliver svært at implementere coaching princippet i en folkeskoleklasse, medmindre princippet bliver implementeret allerede i indskolingen. Det kunne være interessant at forsøge coaching i folkeskolen, og jeg glæder mig til at høre dine erfaringer om denne problematik når du kommer tilbage fra praktikken.

    SvarSlet