torsdag den 20. september 2012

Skrivelyst i autentiske situationer

"Åh Gud!" tænkte jeg da jeg slog op på dagens lektie, og erfarede at denne bestod af en tekst af Jeppe Bundsgaard. En skribent som jeg sidste år, inden jeg deltog som "lytter" til et af hans foredrag, egentlig godt kunne læse uden problemer. Men siden det foredrag, hvor han snøvlede sig igennem hver en sætning med det samme langsommelige og monotome toneleje, har jeg bare ikke kunne læse hans tekster uden at høre dén monotome stemme i mit hovede. Ret træls skulle jeg hilse at sige.

Men! Ej at dømme manden for hårdt, for han har alligevel fat i nogle fornuftige pointer, ca. 4 sider efter han er færdig med at fortælle hvor svært og hvor lidt skrivelyst, han har haft da han SKULLE skrive netop dette indlæg, som jeg SKAL læse (skal+skal=meget lidt motiverende faktor for både skriveren og læseren...)

Hovedpointen er, at eleverne skal skrive autentiske tekster. Dvs. at de skal lære og skrive meningsfuldt. Dett ekan gøres ud fra de identiteter man som moderne menneske har på sig. Bundsgaard snakker om 5 identiteter, emn nævner i parantes også en 6.

1. Personen
    • SMS
    • E-mail
    • Postkort


2. Arbejderen
    • Jobansøgninger
    • Elevplaner
    • Hjemmesideopdateringer


3. Forbrugeren
    • Huskesedler
    • Reklamationer
    • Spørgeskemaer


4. Borgeren
    • Læserbreve
    • Debatindlæg
    • Selvangivelse


5. Æstetikeren
    • Anmeldelser
    • Digte
    • Novelle


6. (Studerende)
    • Notater
    • Referat

De fleste kan nok nikke genkendene til at have disse identiteter i sig, og derfor syntes jeg også at det giver mening at skrive tekster ud fra dette. Af bud på hvordan det i praksis kan indgå i skolearbejdet, så kan man lave nogle småprojekter, eller et kæmpestort, som min gamle folkeskole i sin tid gjorde. Der blev nemlig lavet en hel by på skolen, hvor hver elev havde en funktion. Der var købmanden der skrev regninger, avisen der skrev artikler, byrådet der skrev love og vedtægter, kunstnerne der malede og skrev digte osv. 

Det her med at have flere identiteter får man til at associere til en anden bog jeg har fået købt i forbindelse med danskundervisningen, nemlig "Genreskrivning i skolen" af Mette Kirk Mailand. Hele del 2 af hendes bog består af forskellige måder at skrive forskellige tekster på:

  • Berettende
  • Informerende
  • Instruerende
  • Argumenterende
  • Regulerende
  • Referat og resumé
  • Fortællende
  • Lyriske
  • Dramatiske

Altså er udvalget på sin vis noget bredere end Bundsgaards. Instruerende, regulerende og dramatiske ser jeg ikke umiddelbart i hans identiteter - men måske jeg kigger med snævert syn? I hvert fald, så har Mailand vældig simpelt formået at instruere i, hvordan man skriver i de forskellige genrer. Jeg har selv brugt bogen en del, især punktet med argumenterende tekster. 

Lige på falderebet, så vil jeg nævne at en autentisk tekst også kan være "simuleret autentisk", som Bundsgaard formulerer det. Dvs. at det fiktive univers kan være autentisk, hvis eleven er med på det. Jeg ved ærlig talt ikke hvordan ellers jeg kan forklarer det, og jeg har ikke 100% forstået hvad det er der menes med det, andet end at så længe det fiktive er meningsfuldt for eleven, så er det autentisk. 

Og så lige guldcitaterne fra dagens tekst - der er faktisk 2!:

"Skrivning foregår i en kontekst, og konteksten er altafgørende for, 
hvad der tæller som vellykket skrivning."
s. 73

"Hvidt papir har nemlig den egenskab, at det kan blænde helt vildt!"
s. 74


Kilder:
Sigrid Madsbjerg og Kirsten Friis: "Skrivelyst og læring" s. s. 65-76

Ingen kommentarer:

Send en kommentar