Traditionel skrivepædagogik - primært deduktiv
- "Stilemner"
- Indhold uden form, genreløse tekster
- Svært at skrive uden genre og kommunikationssituation
- Mangler kontekst
Procesorienteret skrivepædagogik - primært induktiv
- Vægt på det personlige udtryk
- Ekspressiv skrivning af især fiktion/essays
- Det personlige udtryk på skrift betyder ikke så meget
- Men - hvad skal man bruge det til i samfundet? Anerkender danskfaget som dannelsesfag, men fahligt kan man ikke bruge det til så meget
- Orienteret mod selve skriveprocessen
- Opgør med den traditionelle danske stil
Genrepædagogik - Varierer mellem deduktiv og induktiv
- Genren som den ramme man skriver indenfor
- Mestring af de genrer der tæller i samfundet
- Skrive argumenterende, diskuterende, kommenterende
- Det faglige bliver "skåret ud i pap"
- Kritik: ikke så meget differentiering
- For tiden en trend
- Konstruktivistisk læring + instruktion
- Teaching-Learning Cyckle
Ingen kommentarer:
Send en kommentar