torsdag den 4. oktober 2012

Nogen/Nogle

Nogen = mindst én eller flere (any)
Nogle = flere end én, mindst to (some)

Tommelfingerregel (nogen)
Nogen næsten kun forekommer i 3 typer sætninger

  • Nægtende sætninger (ikke/aldrig)
    • jeg har aldrig nogen pauser
    • jeg har aldrig nogen penge

  • Spørgende sætninger (?)
    • er de rnogen der henter øl
    • kender du nogen af dem

  • Betænkende (hvis)
    • Hvis du har nogen venner, tager du dem med
    • Hvis du er utilfreds, kan de bare skride

Tommelfingerregel (nogen)
Alt andet end nogen = nogle
  • Han var hjemme for nogle år siden
  • Du skal se nogle af mine tatoveringer

Undtagelse
De kunne ikke læse nogen af brevene 
(får ikke læst et eneste af brevene)

De kunne ikke læse nogle af brevene 
(de kunne ikke læse nogle stykker af brevene, men ikke dem alle)

Dobbelttjek
any = nogen
some = nogle

Jeg har aldrig nogen pause
I never have any breaks

Du skal se nogle af min etatoveringer
You have to see some of my tattoos


Se også dette klip på YouTube, hvor jeg har trukket informationerne fra



                                                              Nogen                                                  Nogle

Ingen kommentarer:

Send en kommentar