onsdag den 10. oktober 2012

Stilfigur oversigt

For nogle uger siden var det ekstra sjovt at nørde lidt dansk på seminariet. I forbindelse med vores arbejde med Argumentation - hvad det er og hvordan vi kan undervise fremtidige elever i dette, fik vi en sjov opgave.

Først og fremmest gennemgik vi en stilfigur oversigt, hvorefter vi så Jens eksempel på en sådan. Afslutningsvis skulle vi selv skrive en tekst ud fra stilfigursoversigten. I får her min version, den er hårdt ridset op med de synspunkter jeg inddrager - men husk at jeg har fulgt en oversigt, så nogle af de udbrud jeg får er en del af opgaven :)

Retoriske stilfigurer
  • Amplificatio –  forstørrende, oppustet stil
  • Anafor – gentagelse af ord i begyndelsen af sætninger eller sætningsdele
  • Antitese – modsætning, fx at forsimple komplekse problemer.
  • Apostrofe – direkte henvendelse
  • Bogstavrim – samme begyndelsesbogstav. Bennys bukser brændte…
  • Demonstratio – anskueliggørende eksempel
  • Epifor – gentagelse i slutningen af sætninger eller sætningsdele
  • Hyperbel - overdrivelse
  • Ironi – sige det modsatte af det man mener
  • Kiasme – krydsstilling
  • Klimaks – ord eller sætninger af stigende vigtighed
  • Litote - underdrivelse
  • Metafor – udtryk brugt i overført betydning
  • Personificering – begreber eller ting får personlige egenskaber
  • Retorisk spørgsmål – spørgsmål der ikke skal svares på
  • Sammenligning – man viser at noget er ligesom noget andet
  • Selvafbrydelse – man afbryder sig selv
  • Symploke – rammegentagelse: når sætninger eller sætningsdele begynder og slutter på samme måde
  • Tautologi –synonyme udtryk efter hinanden
  • Tretrinsraket – opbygning med klimaks i led nr. tre
  • Udråb – brug af udråbsord appellerer til følelserne
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Min tekst om de danske studerende der føler at de lever som fattige
Tag det venligst ikke personligt - det er jo kun for sjovt det er skrevet, ud fra den retoriske stilfigur :)

Amplificatio –  forstørrende, oppustet stil
Hvor kommer de unge, forkælede, danske studerende fra, der lever som fattige i Danmarks velfærdssamfund, hvor alle er berettigede til at tage en uddannelse – helt gratis, og endda modtage SU under denne?

Anafor – gentagelse af ord i begyndelsen af sætninger eller sætningsdele
Fattige danske studerende – der som minimum har tag over hovedet
Fattige danske studerende – der som minimum får et måltid mad – flere gange om dagen!

Antitese – modsætning, fx at forsimple komplekse problemer.
I bund og grund vil det vel sige, at de danske unge studerende, lever under trænge fattige kår, på lige fod med dem i Afrika, Østeuropa, Asien – eller gør de det?

Apostrofe – direkte henvendelse
Hvad mon I danske studerende ville sige til at leve bare et døgn som en fattig i Indien, der skulle levere blod, sved og t-shirts, for at få dagen til at hænge sammen?

Bogstavrim: allitteration. Bennys bukser brændte…
Men I tøver ikke med at tæske penge efter tarvelige t-shirts, t-shirts der er transporteret hele vejen fra turistede Indien af trætte t-shirts arbejder.

Demonstratio – anskueliggørende eksempel
Før i tiden producerede Europa selv klæder, under bedre kår end inderen i dag gør. Men det blev jo for dyrt, og forbrugeren nu til dags vil have alt så billigt som muligt. Inderen har ikke råd til at brokke sig over hårde arbejdstider, lav løn og bopælen i en gyde, så nu får vi klæderne fragtet hele vejen fra jordens røv*** for at vi kan shoppe for 30, 40, 50, 100, 200 kroner i H&M, Vero Moda og dejlige Jack&Jones.

Epifor – gentagelse i slutningen af sætninger eller sætningsdele
Jeg er træt af det. Inderne er trætte af det. Men I danske studerende der lever som fattige, I kan jo godt li’ det – for der er da stadig plads til nye klæder i jeres budget…

Hyperbel – overdrivelse
Men jeg føler med jer, jeg sympatiserer med jer – for hvor må det være hårdt at være i jeres sko, at leve i Danmark, et af de værst stillede lande i hele verden! Ingen kan få hjælp af nogen, ingen får økonomisk støtte fra nogen, man er udelukket sin egen lykkes smed.

Ironi – sige det modsatte af det man mener
Hmm, nå nej – det er jo ikke Danmark, det er jo Indien!

Kiasme – krydsstilling
Er det så svært at se forskellen på – hvad fattig og ikke fattig er? Ikke for mig!

Klimaks – ord eller sætninger af stigende vigtighed (her er det en ”tretrinsraket”)
Vi bliver nødt til at træde ned fra hykleritronen, og få øjnene op for hvor godt, trygt, sikkert og heldige vi er, vi danske studerende – at vi har tag over hovedet, flere måltider om dagen, Su og gratis uddannelser

Litote – underdrivelse
Hvis det altså kan lade sig gøre, at få et par andre briller på, lidt horisontudvidelse og bare en smule indblik i, hvad der sker udenfor Danmarks trygge grænser.

Metafor – udtryk brugt i overført betydning
Det kan være der skal smides en kold spand vand i hovedet på disse folk, eller at de skal have endnu et vink med en vognstang om, hvor godt de danske studerende egentlig har det.

Personificering – begreber eller ting får personlige egenskaber
For Indien er træt af det. De fattige – helt fattige - er trætte af det.

Retorisk spørgsmål – spørgsmål der ikke skal svares på
Hvorfor ser de danske studerende sig egentlige som fattige? Er det fordi der ikke længere er råd til café besøg og biografture? Kun tre flade fadøl og ingen fancy cocktails?

Sammenligning – man viser at noget er ligesom noget andet
Når man er fattig, så har man ikke til dagen og vejen. Man kan ikke snolde slik, leje en film, tage ud med vennerne for at få lidt godt at spise. Alt hvad man kan, er at knokle for at have til dagen og vejen – primært at have et tag over hovedet og noget mad at putte i hovedet

Selvafbrydelse – man afbryder sig selv
Nu er det voldsomt på tide, nej, det er sidste udkald – inden de danske studerende giver dette hykleri-gen videre til de næste, der giver det videre til de næste osv. – at vi stopper denne upassende forkælede adfærd

Symploke – rammegentagelse: når sætninger eller sætningsdele begynder og slutter på samme måde
Det er til grin som det er nu, det er til grin. Det er til grin, at vi ikke kan skelne mellem hvad fattig og det at sidde hårdt i det er, det er til grin.

Tautologi –synonyme udtryk efter hinanden
Vi må og skal gøre noget ved denne opfattelse af hvad fattig er. Vi må få de unge studerende til at forstå, at dengang mor og far var unge, var der heller ikke penge til café og bio, men at man godt kan have det godt alligevel, uden at man skal sætte sig selv i kategorien ”fattig”.

Udråb – brug af udråbsord appellerer til følelserne
Tag jer sammen Danmarks studerende. I får SU mens I tager en uddannelse i en begrænset årrække. Det er kun til den dag I står med jeres profession på en arbejdsplads I må leve lidt skrabet, sparet og hårdt. Hold det dog ud de forholdsvis få år det står på, og tænk på Indiens blod, sved og t-shirts!

2 kommentarer:

  1. Det var en fantastisk god tekst du har brugt til at vise betydningen af den retoriske stilfigur.
    Det giver ihvertfald god mening for mig. Godt arbejde.

    SvarSlet
  2. Tak skal du ha' Anja :-) Den var lidt svær at arbejde med i starten, men så snart man kommer i gang, så kører det egentlig rimeligt godt. Og forresten, så behøver man ikke at inddrage alle stilfugerer, og de behøver heller ikke at tages i brug alfabetisk, som jeg har gjort :)

    SvarSlet